Sunday, February 03, 2013

Roland Petit


Clavigo

A balett Goethe fiatalkori drámája alapján készült. A dráma romantikus tartalmát (Clavigo hódításai, vonzódásai, bűnhődése) Roland Petit merészen olyan erotikus tartalommal cserélte fel, amilyen ritkán látható táncprodukcióban.
Ez a produkció példája annak, hogy a klasszikus balett milyen jól ötvözhető a modern tánccal – szinte mozdulatról mozdulatra. A mozgást tehát nagyszerű figyelni.
De a zene!  Gabriel Yared „kompozíciója”, amely felfogásában szinte csak másodpercekre azonos a koreográfiával. Javarészt csöpögő operettes olcsóság, holott a tánc feszültségekről, szenvedélyekről, indulatokról és mindenekelőtt a vágyról szól.
Megpróbáltam a zene nélkül nézni (javasolom!), máris másról szólt a dolog, nem szólt közbe a koreográfiával ellenkező romantikusan szenvelgő zene. Szinte hallottam valami inkább odavaló zenét…
Kerestem valamit, s „barbár” kísérletként néhány perc alá Alfred Schnittke zenéjének két részletét próbáltam illeszteni (Gogol Suite). Szakemberek ezt nyilván megengedhetetlennek minősítik, én azonban mindjárt jobban éreztem magam.

Nagy kár, mert a tánc tényleg nagyszerű, Roland Petit felfogása tökéletesen adekvát. Goethe romantikus története így szól a huszadik században (a felvétel 1999-ben készült).
A két itt nézhető részlet közül az első az eredeti felvétel részlete, a második pedig a fent említett néhány perces "kiigazítás".



No comments: